FANDOM

Kriss de valnor
Kriss-de-valnor
Młodość Kriss

Młodość Kriss

Kriss figurka

Kolekcjonerska figurka przedstawiająca Kriss

Występuje w albumach:

Okladka-Thorgal-Łucznicy
Okladka-Thorgal-Kraina Qa
Okladka-Thorgal-Oczy Tanatloca
Okladka-Thorgal-Miasto zaginionego boga
Okladka-Thorgal-Między ziemią a światłem
Okladka-Thorgal-Słoneczny miecz
Okladka-Thorgal-Niewidzialna forteca
Okladka-Thorgal-Piętno wygnańców
Okladka-Thorgal-Korona Ogotaia
Okladka-Thorgal-Kriss de Valnor
Okladka-Thorgal-Nie zapominam o niczym
Okladka-Thorgal-Wyrok Walkirii
Kriss08

Kriss de Valnor to jedna z najbardziej charakterystycznych i jednocześnie najciekawszych postaci serii Thorgal. Kriss była córką wiejskiej kobiety i maga czerwonej magii Kahaniela de Valnor. Jej dzieciństwo, opisane w albumie Kriss de Valnor - Nie zapominam o niczym!, było bardzo nieszczęśliwe. Zarówno Kriss jak i jej matka były bite i upokorzane przez ojczyma dziewczyny, co doprowadziło do rodzinnej tragedii i tego, że Kriss jako ledwie podlotek opuściła dom i udała się na tułaczkę.

Wkrótce potem Kriss poznała jedyną osobę, którą kiedykolwiek w życiu sama określiła przyjacielem, Sigwalda zwanego Sparzonym. Próbuje uwolnić jego córkę z rąk okrutnej księżniczki, co niestety kończy się kolejną tragedią.

Fani serii Thorgal jak i główny bohater serii poznaje Kriss w albumie Łucznicy. To w warsztacie Arguna Drewnianej Stopy zaopatrywała się w broń Kriss de Valnor. To był jej początek przygody z Thorgalem kiedy razem wzięli udział w turnieju łuczniczym władcy Umbrii. Jednak chciwość Kriss spowodowała ze uciekła ona ze szkatułką pieniędzy zostawiając na pastwę losu Thorgala z drużyną.

Kriss powraca w albumie Kraina Qa, gdzie odnajduje Thorgala z rodziną, za sprawą porwania Jolana i Arguna zmusiła Thorgala i Tjalla do wyruszenia na misje za ocean. Do misji dołącza także Aaricia, która od samego początku znienawidziła Kriss de Valnor. Misja polegała na zdobyciu przez nich korony boga Ogotaya, a misje zlecił inny bóg Tanatloc, którego plemię jako jedyne opierało się atakom armii Ogotaya. Misja w trakcie okazała się ogromnie trudna a prawdziwym celem okazało się zabicie Ogotaya. W Mieście Zaginionego boga docierają wreszcie do celu, ale zabicie Ogotaya staje się problemem dla Thorgala. Okazuje się że bóg to Varth, ostatni potomek ludzi gwiazd, jedyny ocalały z ekspedycji, oraz ojciec Thorgala. Postarzona przez Boga Kriss zabija Ogotaja, a Thorgal poznaje ojca.

W albumie Między Ziemią a Światłem Kris ucieka z krainy Qa wraz z ogromną ilością złota, nagrodą za misję. Za zakładnika bierze Jolana, który przywraca jej młodość, ale z biegiem wydarzeń Jolan odzyskuje wolność i spotyka Thorgala. Ślad po Kriss de Valnor znika.

Po raz kolejny drogi Kriss de Valnor i Thorgala spotykają się w albumie Słoneczny Miecz , gdzie rządzi Orgow, a obozem, do którego trafia zbiegły z budowy Orgowa Thorgal, włada właśnie Kriss. Tajemniczy artefakt słoneczny miecz to broń Ogotaja laserowy pistolet, który zabrała Kris z ostatniej wyprawy. Miecz trafia w ręce Orgowa, a następnie zbiegiem okoliczności miecz odzyskuje Thorgal, ale okazuje się on już niesprawny.
Thor 01

kris de Valnor z mężem Shagainem Bezlitosnym

W kolejnym albumie Niewidzialna Forteca Kriss wykorzystuje utratę pamięci Thorgala do swoich celów, tworząc wymyślony związek z nim, od tamtej pory Thorgal staje się Shagainem Bezlitosnym postrachem morz i oceanów. W albumie Korona Ogotaya po 3 latach grabienia okolicznych krain, wszystkie cele Kriss de Valnor staja się realne. Kriss ma u boku ukochanego, ma także niewolnice Aricie. Brak decyzji co do kolejnych wypraw rozjusza poddanych Shagaina Bezlitosnego,co powoduje zamach na wladcow. Problem w tym ze pojawia się dorosły Jolan i niweczy wszystkie plany i ratuje Thorgala i rodzinę. Kris pozostaje u wladzy wraz z nowym towarzyszem Dargofem.

Kriss de valnor2
Ostatni epizod kiedy pojawia się Kris jest jakby zadośćuczynieniem jej win wobec rodziny Thorgala. W albumie pod tytułem Kriss de valnor rodzina Aricii z dziećmi trafia w niewole, okazuje się ze jedna ze strażniczek jest właśnie Kriss i to ona planuje ucieczkę wraz z nimi. Kriss ujaKwnia synka Aniela który także jest synem Thorgala. Plan ucieczki się udał ale w dalszej historii Kris ranna postanawia bronic rodzinę Thorgala i swojego synka przed rzymskimi żołnierzami którzy ścigają rannego Thorgala.

Dalsza część artykułu opowiada o losach Kriss w serii pobocznej "Kriss de Valnor"

Ta heroiczna postawa Kriss i jej śmierć w obronie innych stała się tematem rozprawy nad Kris przed Trybunałem Walkirii, w trakcie której Kriss opowiedziała historię swojego życia bogini Frigg. Wyrok bogini był następujący: Kriss wróci do świata śmiertelników, jednak nie będzie mogła skrzywdzić nawet muchy, dopóki nie dokona czynu godnego królowej. Udaje jej się to, po czym zostaje królową północnego wschodu, żeby jednak zostać za takowąż uznana musi dowieść swej dojrzałości, zatem wydać na świat potomka. Kriss musi zatem odszukać Aniela, żeby udowodnić że ma syna. Pojawia się jednak nowe zagrożenie: cesarz Magnus, wyznawca boga Jahvusa, zamierza podbić i nawrócić kraje wikingów. W związku z tym Kriss zawiązuje sojusz z Królem Uzdrowicielem, który jednoczy wikingów także przeciwko Magnusowi, zawierając z nim ślub. Królem Uzdrowicielem, znanym też jako Taljar Sologhonn, okazuje się Jolan Thorgalson. Przymierze staje do walki z oddziałami Magnusa w czasie bitwy pod Raheborg, w czasie której Kriss znika. Okazuje się że niesiona prądem rozlanej rzeki dociera do chaty zielarza Osjana i jego uczennicy Erwiny, po czym razem udają się na Wyspę Zaginionych Dzieci. Erwina ginie, Osjan też, Kriss zostaje uznana za zmarłą i rusza na poszukiwanie Aniela, którego szuka nie dlatego, żeby umocnić swą pozycję polityczną, tylko dlatego że go kocha.