FANDOM

Kriss de valnor.jpg
Kriss-de-valnor.jpg
Młodość Kriss.png

Młodość Kriss

Kriss figurka.jpg

Kolekcjonerska figurka przedstawiająca Kriss

Występuje w albumach:

Łucznicy
Kraina Qa
Oczy Tanatloca
Miasto zaginionego boga
Między ziemią a światłem
Słoneczny miecz
Niewidzialna forteca
Piętno wygnańców
Korona Ogotaia
Kriss de Valnor
Nie zapominam o niczym
Wyrok Walkirii
Kriss08.jpg

Kriss de Valnor to jedna z najbardziej charakterystycznych i jednocześnie najciekawszych postaci serii Thorgal. Kriss była córką wiejskiej kobiety i maga czerwonej magii Kahaniela de Valnor. Jej dzieciństwo, opisane w albumie Kriss de Valnor - Nie zapominam o niczym!, było bardzo nieszczęśliwe. Zarówno Kriss jak i jej matka były bite i upokorzane przez ojczyma dziewczyny, co doprowadziło do rodzinnej tragedii i tego, że Kriss jako ledwie podlotek opuściła dom i udała się na tułaczkę.

Wkrótce potem Kriss poznała jedyną osobę, którą kiedykolwiek w życiu sama określiła przyjacielem, Sigwalda zwanego Sparzonym. Próbuje uwolnić jego córkę z rąk okrutnej księżniczki, co niestety kończy się kolejną tragedią.

Fani serii Thorgal jak i główny bohater serii poznaje Kriss w albumie Łucznicy. To w warsztacie Arguna Drewnianej Stopy zaopatrywała się w broń Kriss de Valnor. To był jej początek przygody z Thorgalem kiedy razem wzięli udział w turnieju łuczniczym władcy Umbrii. Jednak chciwość Kriss spowodowała ze uciekła ona ze szkatułką pieniędzy zostawiając na pastwę losu Thorgala z drużyną.

Kriss powraca w albumie Kraina Qa, gdzie odnajduje Thorgala z rodziną, za sprawą porwania Jolana i Arguna zmusiła Thorgala i Tjalla do wyruszenia na misje za ocean. Do misji dołącza także Aaricia, która od samego początku znienawidziła Kriss de Valnor. Misja polegała na zdobyciu przez nich korony boga Ogotaya, a misje zlecił inny bóg Tanatloc, którego plemię jako jedyne opierało się atakom armii Ogotaya. Misja w trakcie okazała się ogromnie trudna a prawdziwym celem okazało się zabicie Ogotaya. W Mieście Zaginionego boga docierają wreszcie do celu, ale zabicie Ogotaya staje się problemem dla Thorgala. Okazuje się że bóg to Varth, ostatni potomek ludzi gwiazd, jedyny ocalały z ekspedycji, oraz ojciec Thorgala. Postarzona przez Boga Kriss zabija Ogotaja, a Thorgal poznaje ojca.

W albumie Między Ziemią a Światłem Kris ucieka z krainy Qa wraz z ogromną ilością złota, nagrodą za misję. Za zakładnika bierze Jolana, który przywraca jej młodość, ale z biegiem wydarzeń Jolan odzyskuje wolność i spotyka Thorgala. Ślad po Kriss de Valnor znika.

Po raz kolejny drogi Kriss de Valnor i Thorgala spotykają się w albumie Słoneczny Miecz , gdzie rządzi Orgow, a obozem, do którego trafia zbiegły z budowy Orgowa Thorgal, włada właśnie Kriss. Tajemniczy artefakt słoneczny miecz to broń Ogotaja laserowy pistolet, który zabrała Kris z ostatniej wyprawy. Miecz trafia w ręce Orgowa, a następnie zbiegiem okoliczności miecz odzyskuje Thorgal, ale okazuje się on już niesprawny.
Thor 01.jpg

kris de Valnor z mężem Shagainem Bezlitosnym

W kolejnym albumie Niewidzialna Forteca Kriss wykorzystuje utratę pamięci Thorgala do swoich celów, tworząc wymyślony związek z nim, od tamtej pory Thorgal staje się Shagainem Bezlitosnym postrachem morz i oceanów. W albumie Korona Ogotaya po 3 latach grabienia okolicznych krain, wszystkie cele Kriss de Valnor staja się realne. Kriss ma u boku ukochanego, ma także niewolnice Aricie. Brak decyzji co do kolejnych wypraw rozjusza poddanych Shagaina Bezlitosnego,co powoduje zamach na wladcow. Problem w tym ze pojawia się dorosły Jolan i niweczy wszystkie plany i ratuje Thorgala i rodzinę. Kris pozostaje u wladzy wraz z nowym towarzyszem Dargofem.

Kriss de valnor2.jpg
Ostatni epizod kiedy pojawia się Kris jest jakby zadośćuczynieniem jej win wobec rodziny Thorgala. W albumie pod tytułem Kriss de valnor rodzina Aricii z dziećmi trafia w niewole, okazuje się ze jedna ze strażniczek jest właśnie Kriss i to ona planuje ucieczkę wraz z nimi. Kriss ujaKwnia synka Aniela który także jest synem Thorgala. Plan ucieczki się udał ale w dalszej historii Kris ranna postanawia bronic rodzinę Thorgala i swojego synka przed rzymskimi żołnierzami którzy ścigają rannego Thorgala.

Ta heroiczna postawa Kriss i jej śmierć w obronie innych stała się tematem rozprawy nad Kris przed Trybunałem Walkirii. Jaki będzie wyrok i dalsze losy Kriss dowiemy się ju wkrótce w serii ze Świata Thorgala Kriss de Valnor.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki