FANDOM

Belgijska seria komiksowa z gatunku fantasy oparta na mitologii Nordyckiej, opowiadająca o losach wikinga - Thorgala Aegirssona. Twórcami serii są Grzegorz Rosiński polski rysownik oraz Jean Van Hamme, belgijski scenarzysta komiksowy, filmowy i pisarz. Od 2007 roku, począwszy od tomu 30., scenarzystą Thorgala jest Yves Sente.

Pierwszy tom przygod Thorgala ukazał się w 1977r. w Belgii, rok później w Polsce. Nowe tomy są ciągle wydawane. Seria liczy 34 odcinki oraz 3 serie poboczne.

Spis komiksówEdytuj

Seria: Thorgal
OkładkaOpis
Okladka-Thorgal-Zdradzona czarodziejkaZdradzona czarodziejka
Thorgal zostaje skazany na śmierć przez króla Wikingów – Gandalfa Szalonego. Skazańca ratuje tajemnicza, rudowłosa kobieta, która chce wykorzystać Thorgala do zemsty, którą poprzysięgła Gandalfowi.
Okladka-Thorgal-Wyspa wśród lodówWyspa wśród lodów
W dniu planowanego wesela Aaricii oraz Thorgala narzeczona zostaje porwana przez trzy ogromne orły, a następnie dostarczona na tajemniczy okręt bez żagli i wioseł. Bjorn i Thorgal wyruszają w pościg, który prowadzi ich na skutą lodem wyspę, gdzie po raz pierwszy zostaje uchylony rąbek tajemnicy pochodzenia głównego bohatera.
Okladka-Thorgal-Trzech starców z krainy AranTrzech starców z krainy Aran
Po ślubie Aaricia i Thorgal wyruszają w podróż podczas której zostają zaproszeni przez dziwnego nieznajomego na uroczystość organizowaną przez lokalnych władców. Podczas uroczystości Aaricia wykazuje się wspaniałą pomysłowością, a w konsekwencji okrzyknięta zostaje nową królową tej krainy. Majestatyczny zamek na środku jeziora bez dna okazuje się jednak być więzieniem, a nie rajem z dziecinnych marzeń. Aby ją stamtąd uwolnić Thorgal odbywa niezwykłą podróż do innych światów i zdobywa przyjaźń Strażniczki kluczy.
Okladka-Thorgal-Czarna galeraCzarna galera
Aaricia i Thorgal żyją szczęśliwi w nadmorskiej wiosce i oczekują przyjścia na świat swojego pierwszego dziecka. Zakochana w bohaterze dziewczyna imieniem Shaniah proponuje Thorgalowi romans i ucieczkę, a kiedy ten odmawia, z zazdrości wydaje go w niewolę lokalnemu władcy. Thorgal trafia na Czarną galerę, a jego życie zależy od kaprysu pijanego władcy.
Okladka-Thorgal-Ponad krainą cieni

Ponad krainą cieni
Po śmierci żony Thorgal spadł na dno rozpaczy. Gdyby nie pomoc towarzyszącej mu i zakochanej w nim Shaniah, już dawno odebrałby sobie życie. W takim stanie odnajduje go dwójka tajemniczych mężczyzn, którzy nie tylko sypią złotem, ale znają też tajniki zapomnianej magii. Potrzebują pomocy Thorgala, ale w zamian coś mu oferują: twierdzą, że jego żona i niedawno narodzone dziecko żyją

Okladka-Thorgal-Upadek Brek ZarithUpadek Brek Zarith
Kontynuacja opowieści z poprzednich dwóch części. Thorgal przyłącza się do księcia Galathorna oraz Wikingów, aby odbić swoją małżonkę z rąk okrutnego Shardara. Niestety, ten ostatni ma swój własny plan, a także więzi kogoś, kogo Thorgal się nie spodziewa...
Okladka-Thorgal-Gwiezdne dzieckoGwiezdne dziecko
Album opowiada o młodości oraz pochodzeniu Thorgala. Podzielony jest na trzy części:
  • Zaginiony Drakkar mówi o tym jak Leif Haraldson znalazł Thorgala podczas ogromnego sztormu na morzu.
  • Metal, który nie istniał to historia przygody wywołanej przegraną partią warcabów pomiędzy Ivaldirem, ojcem wszystkich krasnalów, a podstępnym wężem Nidhoggiem, w której Thorgal ratuje krasnale przed niewolą w szponach tego gada czym zyskuje zarówno ich dozgonną wdzięczność, przyjaźń Tjahziego oraz uznanie i szacunek bogini Frig.
  • Wreszcie w Talizmanie Thorgal, już jako młodzieniec, odbywa podróż na kraniec znanego Wikingom świata, aby usłyszeć od starego boga o swoim pochodzeniu. Ten zdradza Thorgalowi tajemnicę, ale jednocześnie usuwa ją z jego pamięci, aby Thorgal mógł żyć szczęśliwie wśród Wikingów.
Okladka-Thorgal-AlinoeAlinoe
Podczas nieobecności Thorgala coś dziwnego dzieje się z jego synem, Jolanem. Chłopak czuje się samotny, przebywając z wysepce tylko z rodzicami, brakuje mu rówieśników. I pewnego dnia pojawia się skory do zabawy chłopiec Alinoe. Niestety przybysz sprowadza ze sobą kłopoty nie z tego świata.
Okladka-Thorgal-ŁucznicyŁucznicy
Sztorm na morzu (z pewną pomocą Tjalla Porywczego) niszczy łódź Thorgala podczas powrotnej podróży na jego rodzinną wyspę. Przymusową przerwę Thorgal wykorzystuje na udział w turnieju łuczniczym w towarzystwie wyżej wspomnianego Tjalla, jego wujka Arguna Drewnianej Stopy oraz pary rzezimieszków: Sigwalda oraz równie urodziwej, co niebezpiecznej Kriss de Valnor.
Okladka-Thorgal-Kraina QaKraina Qa
Kris de Valnor powraca w tym albumie aby zaoferować Thorgalowi propozycję nie do odrzucenia: w zamian za życie Jolana oraz Arguna musi on jej pomóc w niezwykle ryzykownej, ale i niespotykanie zyskownej misji za Wielką Wodą. Nie mając innego wyjścia, Thorgal wraz ze swoim przyjacielem Tjallem oraz Aaricią przyłącza się do wyprawy Kriss, która prowadzi ich w nieprzebyte ostępy mrocznej, tropikalnej dżungli oraz w cień zagadkowej Bogini bez Imienia.
Okladka-Thorgal-Oczy Tanatloca thorgal
Okladka-Thorgal-Miasto zaginionego boga 
Okladka-Thorgal-Między ziemią a światłem 
Okladka-Thorgal-Aaricia 
Okladka-Thorgal-Władca gór 
Okladka-Thorgal-Wilczyca 
Okladka-Thorgal-Strażniczka kluczy 
Okladka-Thorgal-Słoneczny miecz 
Okladka-Thorgal-Niewidzialna forteca 
Okladka-Thorgal-Piętno wygnańców 
Okladka-Thorgal-Korona Ogotaia 
Okladka-Thorgal-GiganciGiganci
Thorgal, który stracił pamięć i znany jest teraz jako wódz piratów, Shaigan Bezlitosny, zostaje zdetronizowany przez swoich wojowników. Uciekając, dostaje się do Asgardu. Za wstawiennictwem Frigg, żony boga Odyna, najwyższy z niebian obiecuje przywrócić Thorgalowi pamięć.
Okladka-Thorgal-Klatka 
Okladka-Thorgal-Arachnea 
Okladka-Thorgal-Błękitna zarazaBłękitna zaraza
Jolan odkrywa na dryfującej łodzi zwłoki o dziwnym - sinoniebieskim kolorze. Zmarłemu towarzyszą tylko szczury. Jeden z nich boleśnie gryzie Jolana w ramię. Nieco później cała rodzina zostaje zaatakowana przez hordę karłowatych piratów. Z opresji ratuje ich tajemniczy nieznajomy - Arkan.
Okladka-Thorgal-Królestwo pod piaskiem 
Okladka-Thorgal-Barbarzyńca 
Okladka-Thorgal-Kriss de Valnor 
Okladka-Thorgal-Ofiara 
Okladka-Thorgal-Ja, Jolan 
Okladka-Thorgal-Tarcza Thora 
Okladka-Thorgal-Bitwa o Asgard 
Okladka-Thorgal-Statek miecz 
Okladka-Thorgal-Kah-aniel